Regulamin Klubu

REGULAMIN

Klubu Strzeleckiego „KROKUS” Ligi Obrony Kraju w Nowym Sączu

(tekst jednolity po zmianach z 3 lutego 2024 r.)

Postanowienia ogólne

§ 1. 1. Klub Strzelecki „Krokus” Ligi Obrony Kraju w Nowym Sączu stanowi samodzielną, samofinansującą się podstawową jednostkę działającą w ramach struktur organizacyjnych Ligi Obrony Kraju, bezpośrednio podległą Zarządowi Powiatowemu LOK Nowy Sącz, funkcjonującą według zasad określonych w Statucie Stowarzyszenia.

2. Klub zarejestrowany jest w Polskim Związku Strzelectwa Sportowego i pod względem fachowym i merytorycznym działa zgodnie z postanowieniami i wytycznymi PZSS.

§ 2. Siedzibą Klubu jest miasto Nowy Sącz. Klub działa, z zachowaniem obowiązującego prawa, na obszarze kraju.

§ 3. Celem działalności Klubu jest popularyzowanie, organizowanie oraz stwarzanie warunków do:

  1. uprawiania strzelectwa, w szczególności strzelectwa sportowego,
  2. kolekcjonerstwa broni palnej dla potrzeb kształtowania i umacniania obywatelskiej postawy wobec spraw obronności Rzeczypospolitej Polskiej, wyrabiania i utrwalania pożądanych zainteresowań, nawyków, wiedzy i umiejętności ważnych z punktu widzenia zdolności obronne Państwa oraz rozwoju strzelectwa,

w tym poprzez: kultywowanie i popularyzowanie tradycji narodowych i oręża polskiego, organizowanie i współorganizowanie imprez sportowych, okolicznościowych oraz masowych.

§ 4. Klub opiera swoją działalność na bazie będącej w dyspozycji Zarządu Powiatowego LOK Nowy Sącz i korzysta z niej na zasadach obowiązujących członków Stowarzyszenia LOK oraz na potencjale tworzonym przez członków Klubu i ich społecznej pracy, a także korzysta na ogólnych zasadach z wszelkich obiektów i urządzeń umożliwiających ich zastosowanie w działalności statutowej.

Władze Klubu

§ 5. Władzami Klubu są:

  1. Walne Zebranie Członków Klubu,
  2. Zarząd Klubu,
  3. Komisja Rewizyjna.

§ 6. 1. Uchwały władz podejmowane są zwykłą większością głosów, przy czym w pierwszym, zwykłym terminie wymagana jest obecność co najmniej połowy ogólnej liczby członków.

2. W razie braku kworum, zebrania członków odbywają się w drugim terminie określonym z góry przez Zarząd. Podejmowane uchwały w tym przypadku są prawomocne bez względu na liczbę uczestniczących w zebraniu osób uprawionych do głosowania.

3. Uchwały podejmowane są w głosowaniu jawnym, o ile nie zostanie zgłoszony i przyjęty przez większość uczestników głosowania wniosek o przeprowadzenie głosowania tajnego.

§ 7. Do wyłącznej kompetencji Walnego Zebrania Członków Klubu należy:

  1. uchwalanie statutu lub dokonywanie jego zmian,
  2. uchwalanie programu działania na nową kadencję,
  3. zatwierdzenie sprawozdania władz ustępujących,
  4. udzielania lub odmowa udzielenie absolutorium władzom ustępującym – na podstawie wniosku Komisji Rewizyjnej,
  5. wybór nowych władz,
  6. uchwalanie regulaminu zebrania i regulaminu wyborów,
  7. zatwierdzanie regulaminów Zarządu i Głównej Komisji Rewizyjnej,
  8. rozpatrywanie wniosków zgłoszonych przez członków i władze,
  9. nadawanie godności „Honorowy Członek Klubu”,
  10. podejmowanie uchwał w sprawach ujętych w porządku obrad,
  11. ustanowienie godła Klubu,
  12. decydowanie o sprawach przekraczających czynności zwykłego zarządu,
  13. decydowanie o rozwiązaniu i likwidacji Klubu oraz określanie celu, na jaki przeznacza się jego majątek.

§ 8. 1.Walne Zebranie Sprawozdawczo-Wyborcze Członków Klubu odbywa się raz na pięć lat, najpóźniej do dnia 15 (piętnastego) lutego następnego roku po upływie kadencji.

2. Walne Zebranie Sprawozdawcze Członków Klubu odbywa się co roku, najpóźniej do dnia 15 lutego następnego roku.

3. Nadzwyczajne Walne Zebranie Członków Klubu zwołuje Zarząd.

4. W przypadku, gdy przepisy powszechnie obowiązującego prawa wykluczają przeprowadzenie Walnego Zebrania Członków Klubu w terminach wyżej określonych, Zarząd Klubu zwołuje Walne Zebranie Członków Klubu po ustaniu przesłanek uniemożliwiających przeprowadzenie zgromadzenia.

§ 9. Grupa stanowiąca jedną trzecią członków Klubu ma prawo zobowiązać Zarząd do zwołania Nadzwyczajnego Zebrania Członków Klubu według zasad określonych w statucie LOK.

§ 10. 1.Termin, miejsce oraz porządek obrad ustala i podaje do wiadomości członkom Klubu Zarząd najpóźniej na 14 (czternaście) dni przed terminem zebrania poprzez ogłoszenie na stronie internetowej Klubu.

2. Propozycje zmian statutu – pod rygorem nieważności – muszą być publikowane wraz z proponowanym porządkiem obrad.

§ 11. Kadencja członków Zarządu trwa 5 (pięć) lat.

§ 12. Członkowie Zarządu mogą być ponownie wybierani do pełnienia swoich funkcji. Do władz Zarządu mają prawo kandydować i być wybierani członkowie Klubu nie pełniący funkcji we władzach nadrzędnych.

§ 12. 1. W skład Zarządu Klubu nie mogą wchodzić osoby pozostające ze sobą w stosunku pokrewieństwa lub powinowactwa w linii prostej tj. rodzic i dziecko, dziadek i wnuk, ani w linii bocznej do drugiego stopnia pokrewieństwa tj. rodzeństwo, ciotka/stryj i bratanek/siostrzeniec, a także osoby pozostające w stosunku powinowactwa w linii prostej bez ograniczenia stopnia tj. teściowie i zięciowie/synowie, oraz w linii bocznej do drugiego stopnia tj. szwagierstwo.

2. Zakaz ten dotyczy również osób pozostających w związkach małżeńskich, zarejestrowanych związkach partnerskich, a także osób pozostających w faktycznym wspólnym pożyciu, uznawanym przez Klub na podstawie dostarczonych dowodów lub oświadczeń.

3. W przypadku stwierdzenia, że członkowie Zarządu naruszają ograniczenia wymienione w ust. 1 i 2, osoby te są zobowiązane do niezwłocznego złożenia rezygnacji z funkcji w Zarządzie, aby zapewnić zgodność z Regulaminem.

4. Decyzję o stwierdzeniu występowania ograniczeń przyjętych w Regulaminie i o konieczności złożenia rezygnacji podejmuje Zarząd Klubu większością głosów, w obecności co najmniej połowy jego członków.

§ 13. Władze Klubu, tryb wyboru, kompetencje i zasady działania określa Statut LOK.

1. Zarząd Klubu składa się (max) z siedmiu osób, w tym Prezesa, Sekretarza i Skarbnika oraz Wiceprezesów.

2. W głosowaniach Zarządu Klubu w przypadku równowagi głosów decyduje głos Prezesa Klubu oddany podczas tego głosowania.

§ 14. Zarząd realizuje swoje zadania statutowe w zakresie zarządu zwykłego samodzielnie,  a w zakresie przekraczającym zarząd zwykły na podstawie uchwał Walnego Zebrania Członków Klubu. Do reprezentowania na zewnątrz Klubu oraz składania oświadczeń woli wymagane jest łączne działanie prezesa Zarządu z sekretarzem lub skarbnikiem albo łączne działanie dwóch członków Zarządu na podstawie uchwały podjętej w wyniku głosowania Zarządu.

§ 15. Do zadań przekraczających uprawnienia zarządu zwykłego należy:

  1. zatwierdzenie planowanych przedsięwzięć inwestycyjno-rzeczowych nie związanych z funkcjonowaniem strzelnicy LOK oraz organizacją imprez sportowych,
  2. jednorazowe zadysponowanie majątkiem Klubu (zbycie lub nabycie ruchomości, rzeczy, praw) lub zaciągnięcie zobowiązania o wartości przekraczającej cztery piąte majątku wykazanego w ostatnim sprawozdaniu finansowym.

§ 16. Podstawowym zadaniem Zarządu jest organizowanie oraz stwarzanie optymalnych warunków do uprawiania strzelectwa i udziału członków Klubu w strzeleckim współzawodnictwie sportowym oraz gospodarowanie wydzielonym majątkiem i funduszami Klubu zgodnie z obowiązującymi przepisami, w tym Statutem LOK i regulaminem Klubu oraz uchwałami Walnego Zgromadzenia Członków Klubu.

§ 17. Zarząd składa sprawozdanie rzeczowe i finansowe z realizacji zadań za okresy roczne do dnia 15 lutego następnego roku kalendarzowego. Praca Zarządu za okres, za który złożono sprawozdanie podlega ocenie Zebrania Członków Klubu, które udziela lub nie udziela absolutorium władzom Klubu.

§ 18. Komisja Rewizyjna jest władzą Klubu powołaną do sprawowania kontroli całokształtu jego działalności. Posiedzenia komisji odbywają się w zależności od potrzeb.

§ 19. Kadencja Komisji Rewizyjnej upływa wraz z kadencją Zarządu. Komisja Rewizyjna składa się z 3 osób w tym przewodniczącego i sekretarza.

§ 20. Do zakresu działania Komisji Rewizyjnej należy m.in.:

  1. kontrolowanie, co najmniej raz z roku, całokształtu działalności Klubu stosownie do swoich uprawnień,
  2. ocena projektów planów oraz sprawozdań rocznych, a także zwoływanie zebrania delegatów w razie nie zwołania go przez Zarząd w terminie i trybie ustalonym w niniejszym regulaminie i Statucie,
  3. kontrolowanie opłacania składki członkowskiej oraz zasadności gospodarowania funduszami pochodzącymi w szczególności ze składek członkowskich, darowizn, dotacji oraz dofinansowania zadań zleconych,
  4. składanie Zebraniu Członków sprawozdania z własnej działalności oraz wniosków o udzielenie lub odmowę udzielenia absolutorium władzom ustępującym.

Członkowie Klubu – prawa i obowiązki

§ 21. 1. Członkami zwyczajnymi mogą być osoby małoletnie i pełnoletnie niepozbawione praw publicznych, podporządkowujące się postanowieniom Statutu LOK.

2. Małoletni w wieku od 16 do 18 lat, posiadający ograniczoną zdolność do czynności prawnych, mogą należeć do Klubu i korzystać z czynnego oraz biernego prawa wyborczego, przy czym w składzie Zarządu większość muszą stanowić osoby o pełnej zdolności do czynności prawnych.

§ 22. Członkowi Klubu przysługują wszystkie uprawnienia wynikające ze Statutu LOK oraz postanowień niniejszego regulaminu i uchwał Walnego Zgromadzenia Członków Klubu, a w szczególności korzystania ze sprzętu i urządzeń stowarzyszenia na zasadach określonych przez Zarząd Główny lub zarządzającą tym wyposażeniem jednostkę terenową LOK.

§ 23. Członkowie Klubu mają obowiązek:

  1. przestrzegać postanowień statutu, regulaminu i uchwał władz Klubu i zasad etyki,
  2. brać czynny udział w zawodach strzeleckich organizowanych przez Klub zgodnie z odrębnymi wymogami,
  3. brać czynny udział w pracach Klubu związanych z realizacją zadań statutowych,
  4. opłacać składki członkowskie na każdy kolejny rok w terminie do 31 marca każdego kolejnego roku kalendarzowego i dokonywać obowiązujących wpłat na fundusz Klubu,
  5. bezwzględnie przestrzegać wszelkich przepisów w zakresie strzelectwa sportowego i obchodzenia się z bronią palną, w tym regulaminów i zarządzeń dotyczących korzystania z strzelnicy sportowej.

§ 24. Członkostwo Klubu ustaje w skutek przyczyn określonych w Statucie LOK, z zastrzeżeniem iż:

  1. skreślenie z listy członków następuje z powodu zwłoki w opłacie rocznej składki członkowskiej przekraczającej jeden miesiąc, po uprzednim pisemnym, dokonanym po tym terminie wezwaniu do uregulowania płatności i udzieleniu dodatkowego terminu do zapłaty zaległości.
  2. ustanie członkostwa stwierdza Zarząd. Od decyzji Zarządu w tej sprawie przysługuje odwołanie do Komisji Rewizyjnej składane na ręce jednego z jej członków w terminie siedmiu dni od daty zawiadomienia o skreśleniu z listy. Komisja Rewizyjna podejmuje decyzję ostateczną w terminie miesiąca od otrzymania odwołania.

§ 24a.  1. Członkowie Klubu szczególnie zasłużeni w działalność na rzecz Klubu lub ponadprzeciętnie zaangażowani w aktywność sportową mogą zostać wyróżnieni odznaczeniem Klubowym: „Krokus z Laurem”.

2. Odznaczenie Klubowe nadawane jest uchwałą Zarządu Klubu po akceptacji Komisji Rewizyjnej w formie odznaczenia I lub II rangi. Odznaczeniem pierwszej rangi jest „Złoty Krokus z Laurem”, który może być przyznany nie wcześniej niż rok po nadaniu odznaczenia drugiej rangi.

Majątek Klubu

§ 25. Majątek Klubu stanowią nieruchomości, ruchomości i inne środki:

  1. majątek ruchomy i nieruchomy będący własnością Stowarzyszenia jak również dotacji przyznane przez wyższe władze Stowarzyszenia może być wykorzystany wyłącznie w działalności Klubu LOK „Krokus” Nowy Sącz według zasad określonych w Statucie,
  2. majątek ruchomy zdobyty staraniem członków Klubu nie pochodzący z dotacji przyznanych przez władze Stowarzyszenia jest użytkowany wyłącznie przez Klub. Przekazanie tego majątku innym jednostkom LOK może nastąpić wyłącznie na podstawie uchwały Walnego Zebrania Członków Klubu,
  3. fundusze w postaci środków pieniężnych pochodzących ze składek członków Klubu, darowizn lub pozyskanych w inny sposób pozostają do wyłącznej dyspozycji Klubu.

Postanowienia końcowe

§ 26. Regulacje prawne i organizacyjne nie wymienione w niniejszym regulaminie związane z działalnością, organizacją i funkcjonowaniem Klubu, kompetencjami i odpowiedzialnością Zarządu, a także prawami i obowiązkami członków reguluje Statut LOK oraz przepisy prawa powszechnie obowiązującego.

§ 27. Niniejszy regulamin obowiązuje wraz z jego prawomocnym zatwierdzeniem przez Walne Zgromadzenie Członków Klubu.